private blog network, pbn

PBN – czym jest i jakie daje możliwości?

By odbiorca odkrył twój biznes powinieneś nie tylko posiadać stronę firmową, lecz również postarać się o jej pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest treść strony i to czy systematycznie publikowane są na niej nowe profesjonalne i pomocne dla odbiorcy informacje. Ale nie wolno również pomijać tzw. link buildingu, a więc zdobywania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest korzystanie z PBN – prywatnej sieci blogów.

PBN i ich minusy oraz zalety

PBNy są prywatne, gdyż są zakładane i kierowane przez jeden podmiot (z reguły przez większą agencję marketingową albo agencję SEO), który troszczy się o jakość udostępnianych tam tekstów. Prywatne sieci portali są często stosowane jako element wieloaspektowej strategii reklamowej, co trzeba silnie zaznaczyć, bo najlepsze rezultaty ich wykorzystania daje się zauważyć w stosunku do stron, które są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem treści oraz technicznym. Prywatne sieci serwisów nie tylko dają możliwość pozyskania dużej liczby linków przychodzących do strony, ale także na ich dywersyfikację, co jest dobrze postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Słabym punktem PBNów jest tylko to, że ich stworzenie sporo kosztuje, a następnie konieczne jest poświęcenie niemałej ilości godzin na zachowanie ich w wysokiej jakości.

Wizytówki NAP i publikacje z linkiem kanonicznym, czyli jak wykorzystać możliwości PBN

PBNy bardzo dobrze sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, bo można na nich zamieszczać artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Co to NAP? To niejako każda publikacja online, gdzie widoczne są najistotniejsze dane telekontaktowe firmy – jej adres stacjonarny, telefon czy adres e-mail i pełna nazwa. Na przykład NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim również wpis w ogólnodostępnym rejestrze biznesowym, profil w mediach społecznościowych czy artykuł, w którym podano firmowe dane kontaktowe.

Następna efektywna metoda wykorzystania możliwości PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. Polegają one na republikacji ciekawych artykułów z dodaniem hiperłącza do źródła treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takim przypadku roboty wyszukiwarek zazwyczaj oceniają wyżej wartość pierwotnego artykułu, dlatego że napotykanie linków do niego na rozmaitych stronach zewnętrznych postrzegają jako znak, że pod danym adresem kanonicznym znajdują się warte uwagi, użyteczne teksy. Publikacje z linkiem kanonicznym są najefektywniejsze przy treściach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym istotne jest pozyskanie wysokiego autorytetu, a więc tych powiązanych zwłaszcza ze zdrowiem, bieżącymi informacjami, doradztwem prawnym oraz finansami.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO